Jak się uczyć?
- Szczegóły
- Odsłony: 3229
JAK SIĘ UCZYĆ,
ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ
Drogi Uczniu, wiele czynników składa się na efektywność Twojej nauki i otrzymywane przez Ciebie oceny. Przeczytaj poniższe informacje, może pomogą Ci w przyswajaniu i utrwalaniu wiadomości szkolnych.
Jak się uczyć?
Powtarzaj
80% nowych informacji zostaje utraconych w ciągu 24 godzin, jeśli nie są one powtarzane. Dlatego tak ważne jest powtarzanie.
Materiał omawiany w szkole powtórz w domu, w ten sposób utrwalisz go i dużo łatwiej będzie Ci potem przygotować się do pracy klasowej.
Odrabiaj pracę domową
Odrabianie pracy domowej, to także powtarzanie. Wykonując zadania domowe nie tylko utrwalasz wiadomości z lekcji, ale także uczysz się systematyczności.
Możesz wizualnie przedstawić trudny materiał
Umieść w swoim pokoju na widocznym miejscu gotowe lub własnoręczne wykonane obrazki, plany, kolorowe napisy prezentujące dane zagadnienie, np. zapisane różnymi kolorami wyrazy o trudnej pisowni, słowa z obcego języka, wzory matematyczne itp. Rozmieszczone materiały znacznie poprawiają długotrwałe zapamiętywanie!
Rozpoznaj swój styl uczenia się
Warto wiedzieć w jaki sposób najlepiej przyswajam wiedzę. Możemy uczyć się za pomocą:
• wzroku
• słuchu
• ruchu
Uwaga! Uczniowie biorący udział w programie Eduscience mogą na stronie www.platforma.eduscience.pl wypełnić test, który pomoże określić jaki sposób (lub sposoby) uczenia się jest dla nich najbardziej korzystny.
Jeśli jesteś wzrokowcem, uczysz się efektywniej, gdy patrzysz, obserwujesz, oglądasz pokaz czy demonstrację. Łatwiej Ci zapamiętać wiadomości, jeśli informacje otrzymujesz z uwzględnieniem kolorów, kształtów, wymiarów.
Korzystna dla Ciebie będzie nauka z wykorzystaniem obrazu, planszy, wzoru.
Rozprasza Cię nieporządek lub ruch.
Jeśli jesteś słuchowcem, uczysz się efektywniej, gdy aktywnie przysłuchujesz się lekcji, głośno powtarzasz wiadomości. Łatwiej Ci zapamiętać wiadomości, jeśli podawane są w formie wykładu, dyskusji, przekazywane podczas rozmowy.
Korzystne będzie dla Ciebie zapamiętywanie treści ujętych w piosenkę lub wierszyk.
Rozprasza Cię hałas.
Jeśli jesteś kinestetykiem, uczysz się efektywniej, gdy angażujesz ruch i dotyk. Trudniej Ci skoncentrować uwagę na prezentacji wizualnej lub słuchowej. Łatwiej Ci zapamiętać wiadomości, jeśli uczysz się poprzez działanie z udziałem dotyku oraz doświadczenie.
Pamiętaj, że w procesie przyswajania wiedzy bardzo ważna jest także Twoja samoocena, czyli Twoje własne spojrzenie na samego siebie, poczucie własnej wartości. Akceptacja siebie, świadomość swoich mocnych i słabych stron, praca nad sobą powinny być Twoimi atutami.
Dlaczego nie jest dobrze, gdy samoocena jest zaniżona lub zawyżona?
Dlatego:
Samoocena zaniżona - niekorzystnie wpływa na kontakty społeczne. Uczeń z niską samooceną nabiera przekonania, że należą mu się niskie oceny i że nie jest w stanie poprawić wyników, nawet gdyby włożył w naukę wiele wysiłku. Bardzo go to zniechęca.
Samoocena zawyżona – jest tylko pozorną pewnością siebie, daje poczucie wyższości i rodzi arogancję. Uczeń z zawyżoną samooceną uważa, że jest lepszy od innych, że potrafi wykonywać zadania, które tak naprawdę go przerastają lub przypisuje sobie cechy, których w rzeczywistości nie ma. Taka osoba w sytuacji, gdy pojawi się ktoś pod jakimś względem lepszy od niej, reaguje w sposób arogancki, a czasem nawet agresywny.
Drogi Uczniu, buduj zatem właściwą samoocenę. Pamiętaj, że jesteś jedyny i niepowtarzalny, wyjątkowy. Akceptuj siebie. Każdy człowiek ma mocne i słabsze strony. Rozwijaj swoje zdolności. Pracuj nad brakami, ale nie skupiaj się na nich przesadnie. Może mimo Twojego wysiłku nie będziesz bardzo dobrym matematykiem, ale może masz talent do nauki języków obcych, muzyczny, plastyczny... Zatem nie poddawaj się, ale stawiaj sobie rozsądne wymagania. Patron naszej Szkoły Jan Paweł II powiedział: "Wymagajcie od siebie, choćby inni od Was nie wymagali".
Opracowała:
nauczyciel języka polskiego
Dorota Piątkowska
W pracy wykorzystano materiały przedstawione na konferencji Dostosowanie wymagań edukacyjnych w praktyce prowadzonej przez dr T. Wejner – Jaworską w dn. 26 września 2014 r. w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmży.